Programa

START FM 94.2

ON AIR

„Laidoje bendrausime su šių metų šiuolaikinės muzikos festivalio „Druskomanija“ dalyviais. Kalbėsime ne tik dėl muzikos, ne tik apie muziką ar gyvenimą muzikoje – su laidos svečiais būtinai aptarsime pirmų kartų temą, kuri mus lydi nuo pat gimimo. Susipažinsime su kompozitoriais, klausysime jų kūrybos, bandysime praturtinti radijo eterį įkvepiančiomis idėjomis bei kolekcionuosime pirmų kartų prisiminimų galeriją.“

Sakoma, pirmas blynas visada prisvilęs. O kaipgi yra muzikos pasaulyje? Laidoje planuojami interviu apie kuriozus ant scenos, prieš, per ir po koncerto su pirmosios „Druskomanijos“ rengėjais ar pirmąkart stojusiais prie „Druskomanijos“ vairo. Taip pat bus aptarti populiarūs meno kūriniai, kurių premjeros sukėlė skandalus ar pasipiktinimą (Igorio Stravinskio „Šventasis pavasaris“, Johno Cage‘o „4‘33“, Ludwigo van Beethoveno „Eroica“). Laidoje bus prisimenama ir pirmoji muzika iš Žemės, kurią išgirstų kitos protingos būtybės kosmoso platybėse: Erdvėlaivio Voyager „Auksinis diskas“, kuriame įrašytas 31 garso takelis ir 1977 paleistas į kosmosą.

Radijo spektaklis „Apie viską regėjusį“ remiasi pirmąją rašytine istorija apie Uruko didvyrį ir karalių Gilgamešą. Herojiniame epe Gilgamešas keliauja užmušti savo priešą, girių sargą Humbabą. Kelionės metu jį aplanko keli sapnai, kurių pirmieji trys yra išlikę molinių lentelių pavidalu. Šioje istorijoje apčiuopiamos pirmosios žmogiškos baimės – košmarai. Radijo spektaklio metu autorės Daura Polonskytė ir Greta Štiormer nukelia žiūrovą į garsinę dabartį, vis sugrįžtant prie herojų aplankančių košmarų, kaip tai nutiko sapnuojant pusdieviui Gilgamešui.

„Kasdien mano virtuvėje bent kartą skardžiai uždainuoja virdulys. Jo talentu jau seniai neabejoju. Įdomu, o kaip skambėtų arbatinių choras? 
Kelios dešimtys virdulių ir pirma tokia arbatos ceremonija radio formatu. Kviečiu pasivaišinti!“

KAUNAS

Druskomanija comes to KAUNAS. Intro

rugpjūčio 25
19:00 Kauno meninkų namai

ATLIKĖJAI: pučiamųjų kvintetas NAIA

Beata Preisaitė-Šidiškienė | fleita
Ugnius Dičiūnas | obojus
Jonas Žemonis | fagotas
Ernestas Šidiškis | klarnetas
Gediminas Abaris | valtorna

Artūras Mikoliūnas
Kvintetas
„Jei galima gretinti muzikinę kompoziciją su tapyba, tuomet šį savo kūrinį palyginčiau su peizažu, kuris nereikalauja ypatingų inžinerinių ar modernių sprendimų – pats peizažo konstruktorius yra gamta. Ji niekada nėra nei šiuolaikiška, nei moderni. Ji tiesiog yra graži, nepabostanti ir artima mano sielai. Joje formavosi mūsų dainos, mūsų tautosaka, tad neišvengiamai kūrinyje išryškėja liaudies dainų motyvai, retsykiais blyksteldami džiazinės koloristikos štrichais.“ (A. Mikoliūnas)

Niels Viggo Bentzon
Kvientetas Nr. 5, op. 116
Niels Viggo Bentzon (1919–2000) – danų kompozitorius, pianistas. N. V. Bentzonas eksperimentavo su avangardo technikomis, tačiau jo kūryba dažniausiai neišsiverždavo iš tonalumo ribų.

Arvydas Malcys
Ultimum refugium
Arvydo Malcio (g. 1957) kūryboje vyrauja instrumenti­nė muzika. Grynosios muzikos raiška jo kūryboje dera su ekspresionistiniu vaizdingumu ir impresio­nistine garsų poezija, neoklasicistinis formos pojū­tis – su aleatorikos ir sonoristikos elementais. A. Malcys kuria ryškius personifikuotus, „teatrališkus“ instrumentų charakterius. Kompozitoriaus kūryboje apstu kon­trastingų sugretinimų, grotesko ir ironijos. (malcys.com informacija)

Aistė Vaitkevičiūtė
The Mouth of India (I. Summer Poem II. Are You a Hindu?)
Ar skleidžiantis indų ragos improvizuotai mikro-ornamentikai įmanoma prisiliesti prie šio savyje išbaigto mikrokosmoso? Bent akimirkai atitrūkti nuo savo kultūrinės matricos šablonų, kategorijų, polinkio „įrėminti“ į sau pažįstamus ir saugius konceptus? Ar kitoje civilizacinėje sistemoje susiformavusi asmenybė gali  tapti pilnaverčiu balsu Vakarų pasaulyje?

Kūrinyje yra muzikaliai įgarsinamos šios dilemos, poetiškai įvaizdintos Jayanta Mahapatros eilėse.

VILNIUS

THE BIG OPENING

rugpjūčio 26
19:00 Skalvijos kino teatras

Gintaras Sodeika
Steamboat
„Steamboat“, arba mūsiškai „Garlaivis“, mus perkelia į Druskininkus, kur be jokio tikslo ir plano apie dvidešimt metų  kišenine kamera fiksavau seniausio Lietuvoje ir vis dar tebegyvo šiuolaikinės muzikos festivalio akimirkas. Į kadrą daugiausiai pateko užkulisiniai festivalio epizodai, nes jie, matyt, man buvo įdomiausi. Pabandžiau parodyti, kaip keitėsi festivalis, kaip keitėmės (ar nesikeitėme) mes patys, ieškojau tarpdisciplininio meno daigų, kaip jie prigyja kompozitorių ir muzikologų kūryboje, bendruomenėje. Na… patys suprantate – nieko rimto… 

Ar galima video kamera užfiksuoti orą, kuriuo kvėpavome daugybę gegužių Druskininkuose? Kažkada nutariau pabandyti…“ (gintaras sodeika)

DJ Extended (Kristupas Gikas, elektronika) ir Kazimieras Jušinskas (saksofonas) – tai improvizacinės muzikos duetas. Jis jungia triukšmą, ambientinę muziką, rokenrolą, jausmingas melodines linijas, glitch muzikos elementus, nestandartinius ritmus bei ekstremalias išplėstines atlikimo technikas. Kiekvienas dueto pasirodymas skirtingas, išgaunant vis kitokią unikalaus ir hipnotizuojančio garso kokybę.

20:30 Skalvijos bufetas

VILNIUS

CROSSOVERS

rugpjūčio 27
19:00 Vingio parko tiltas

Dainora Aleksaitė
Patterns
„Patterns“ – kūrinys Vingio parko tiltui ir keturiems perkusininkams. Šiam kūriniui atlikti yra naudojamos skirtingo dydžio medinės lazdos, mediniai bei guminiai plaktukai. Muzikinį pagrindą sudaro minimalistiniai ritminiai motyvai, Morzės abėcėlės užuominos bei atlikėjų improvizacijos. Kadangi ne visi tilto skleidžiami garsai skrieja toli, žiūrovas, priklausomai nuo pasirinktos klausymo pozicijos, gali patirti kitokį kūrinio skambesį.

20:00 Lietuvos kompozitorių namai
BILIETAS

Rytis Mažulis
Solipse
„Pavadinimas susijęs su filosofine idėja, jog individo sąmonė yra vienintelis dalykas, kurį jis tikrai žino egzistuojant. Kartais, komponuodamas muziką, jaučiu tam tikrą kompozitoriaus „solipsizmą“: gali būti, kad mano idėjos ir išraiškos priemonės, įskaitant mikrointervalus, garso spektro atspalvius bei daugialaikes struktūras, yra daugumai žmonių nesuprantamos. Šiame kūrinyje, pasitelkdamas kaip tik šias „ezoteriškas“ priemones, pamėginau sukurti lėtą, hipnotizuojantį procesą. Techniškai kūrinys sumanytas kaip pjesė „gyvai“ violončelei ir elektroninei fonogramai, kurią sudaro iš anksto įrašyta arba kompiuteriu sugeneruota medžiaga. Savo darbą paskyriau Antonui Lukoszevieze.“ (Rytis Mažulis)

Deividas Jaroška
Night In The Dream-York
Šis kūrinys – tai gyvas pasirodymas su talentingais muzikantais. Atlikėjai gauna trumpas muzikines frazes, kurias gali savarankiškai keisti tam tikruose rėmuose, todėl kiekvienas kūrinio atlikimas yra unikalus. Kompiuteriai ir sintezatoriai atlieka orkestro vaidmenį, o akustiniai instrumentai imituoja sintezatorių frazių juostas. Kūrinį įkvėpė sapnų simbolizmas ir herojaus kelionės principas.

Agnė Matulevičiūtė
SYNTH Porn
„SYNTH Porn“ (2020) – muzikinis videoperformansas pagal neseniai pasirodžiusį kompozitorės antrąjį albumą tokiu pačiu pavadinimu. Muzikinė kūrinio atmosfera kuriama ne tik moduliniais ir analoginiais sintezatoriais – joje skamba ir gyvi instrumentai, balsas, filmų personažų ir poetų citatos, kalbančios apie santykius, meilę ir tuštumą. „SYNTH Porn“ tyrinėja intymumo ir viešumo ribas, todėl renginiui pasirinkti Kompozitorių namai, patys kadaise iš privačios erdvės virtę vieša. Anot menininkės, toks pavadinimas pasirinktas ir kaip nuoroda į populiarią ir plačiai internete naudojamą muzikų grotažymę #synthporn, kai dalinamasi savo namų studijose esančių sintezatorių nuotraukomis.

DRUSKININKAI

TRIDUUM

rugpjūčio 28
20:00 Kavinė „Širdelė“

Atlikėjai: šiuolaikinės muzikos ansamblis ARTISANS

Liepa Vozgirdaitė | smuikas
Kotryna Vaitiekėnaitė | saksofonas, vokalas
Gintarė Valionytė | fleita
Jokūbas Andriulis | perkusija
Matas Beržinskas | el. gitara
Matas Linkauskas | elektronika, oratorystė
Nedas Latovinas | saksofonas
Vytis Kišūnas | klavišai

Gintarė Valionytė
Spygliai, styrantys iš pilvo 
Kūrinys kilo iš slogaus ir sunkiai analizei pasiduodančio sapno. Tai bandymas užšifruoti savąjį košmarą taip, kad kiekvienas klausytojas jį atšifravęs susidurtų su savo paties asmeniniu košmaru. Spygliai, styrantys iš pilvo – tai ne tik aštriai pojūčius dirginanti vizualizacija, bet ir atmosfera, kurioje persipina baimė, sumišimas, vienišumas, nerimas ir panika. Kūrinyje nėra nuoseklaus naratyvo ar programos – tai būsena, kai sudėtinga sugaudyti savo mintis ir atskirti realybę nuo bauginančių sapnų. 

Matas Linkauskas
TTT
TTT – trumpas terapeutas tralivali Tesloj, tau ten tampo telefonlaidį, tik tympt, tu ten trūpas trioles tatuoji, tatuiruotės tvinksi, topocentre tūno Twix’ai TV tetrapakuose…

Frederic Rzewski
Coming Together 
Kūrinio idėjinė ašis – Attica kalėjimo kalinio Samo Melville’o laiškas, parašytas 1971 m. Laiško autorius po to išgyveno tik metus – kitų metų rugsėjį jis mirė per kalėjime vykusias riaušes. F. Rzewski šį tekstą naudoja kaip metaforą, kuri nukelia klausytoją į kalėjimo gyvenimą, bet kartu atspindi ir aktualias socialines problemas, netylančius protestus ir gyvą smurtą gatvėse. 

KANALIZACIJA | Vilnius Jazz Young Power Grand Prix

„Kanalizacija“ – alternatyvaus rock-jazz kvartetas iš Vilniaus. Jo nariai – aktyvūs džiazo, roko ir eksperimentinės muzikos atlikėjai: Dominykas Norkūnas (gitara), Simonas Kaupinis (tūba), Danielius Pancerovas (saksofonas), Ignas Kasikauskas (būgnai). Nors grupė skaičiuoja tik pirmuosius gyvavimo metus, ji jau turi savitą skambesį, o praėjusiais metais ansamblis konkurse „Vilnius Jazz Young Power“ pelnė Grand Prix. „Kanalizacijos“ kūrybą įkvėpė eksperimentinio roko ir sunkiojo metalo energija, akademinės muzikos, laisvojo džiazo bei kantri muzikos harmonija.

rugpjūčio 29

Mantvydas Pranulis
Simple Songs

„Tai kūrinys, kuriame – dar keturi maži kūrėliai. Norėjau sukurti „dainas“ perkusijai. Tik šiose dainose nėra žodžių – yra mušamųjų garsai, kurių energija, mano suvokimu, prilygsta dainavimui. Perkusija yra labai spalvinga muzikos instrumentų grupė, tad kurdamas ieškojau šių spalvų ir siekiau jas išreikšti.“ (Mantvydas Pranulis) 

Milda Venckutė
Taurus
Šiame kūrinyje užkoduotas santykis tarp dangaus ir žemės elementų. Tai visų pirma žemės, žemdirbystės bei senųjų kultūrų simbolis. Taip pat – vienas seniausių žinomų žvaigždynų.

Taurus (jautis) atstovauja kūrybines gamtos jėgas. Be to, Taurus susijęs su emocionaliuoju – sielos pasauliu. Taigi kompozicija nagrinėja santykį tarp materijos ir dvasios.

Agnė Mažulienė
Quatere
Kūrinio pavadinimas – savotiškas ansamblio pavadinimo ir sudėties kodas: perkusijos sąvoka kilusi iš per+quatere (lot. „mušti, suduoti“) žodžių junginio. Ji pabrėžia fizinį atlikėjo veiksmą, o judesio ir garso kūniškumas bei organiškumas buvo pamatinis „Quatere“ kūrybinis tikslas. Kūrinio struktūra – tai 13 ilgėjančių lygių ritminis žaidimas 2-3-3-4 trukmių sekos variantais, kiekviename epizode modifikuojant jų kaitos algoritmus bei taikant poliritmines priemones. Kūrinyje yra ir neapibrėžtumo elementų: „apskaičiuotų“ ritminių grandinėlių bangos periodiškai „dūžta“ į statiškus kontroliuojamos aleatorikos epizodus.

Linas Rupšlaukis
Lygiosios trunka tik akimirką
„Abstrakčiai polemizuojant skaitomą Icchoko Mero veikalą „Lygiosios trunka akimirką“ gimė ritminių struktūrų fragmentai, kurių pagrindu komponavau kūrinį. Ritminiai mušamieji instrumentai per se nukreipia į ritmiką, bet rašymo procese konfliktavau, priešinausi, stengiausi formuoti ir melodinę liniją, naudodamas ritminius instrumentus – nors tik fragmentiškai ar vos užčiuopiamai. Tai savotiška šachmatų partija keturiems perkusininkams.“ (Linas Rupšlaukis)

Maggie Wang
Reflection
Šio kūrinio idėja – parodyti skirtingas žmogaus asmenybės puses, atsirandančias būnant su skirtingais žmonėmis, skirtingomis aplinkybėmis ir esant vienam. Pirmoji dalis atspindi tik nedidelę asmenybės dalį, matomą paviršiuje. Antrojoje dalyje iškyla daugiau asmenybės aspektų – tai tarpinė dalis tarp pirmos ir trečios kūrinio dalies. Trečioji dalis atskleidžia tai, kas matosi tik pačiam žmogui – tai tamsiausios pusės, mintys, apmąstymai, troškimai.

Agnė Matulevičiūtė
Nimfonija Nimfų sodas
Antikos poetė Sapfo laikoma pirmąja feministe. Jos eilėraščiai „Sapphic fragments“ (liet. „Sapfiškieji fragmentai“) ir įkvėpė kūrinį. Žodis sapphic gimęs nuo poetės vardo ir reiškia moteriai patinkančias moteris, bet ne lesbietes. 

Pagrindinė kūrinio tema: begalinės moters įvaizdžio reprezentacijos, įkvėptos menininkės Cindy Sherman kūrybinio metodo. Senovės graikų kontekstas atlikėjas paverčia nimfomis (hesperidėmis), kuriančiomis nimfoniją: jos groja kompozitorės Agnės Matulevičiūtės rekomponuotas rusų kompozitoriaus Arthur Lourié graikiškas dainas (1918), parašytas pagal Sapfo tekstus. Kūrinyje panaudota ir inovatyvi garsinės partitūros forma – ausinėse atlikėjos klausosi įrašo, kuriame skamba prieš tai sugrotos jų to paties kūrinio partijos, taip reprezentuodamos pačios save.

Juta Pranulytė
Mom
„Tai mano pokalbis su mama apie moteriškumą, muzikos komponavimą, baimes ir sunkumus.

Turbūt niekas kitais taip aiškiai neapibrėžia žmogaus kaip jo santykis su mama. Aš visada „sekiau mamos keliu“: kad ir kaip bandžiau tapti autonomiška asmenybe, galiausiai vis sugrįždavau prie mamos patirčių – jos visos vienaip ar kitaip išsiskleidžia mano gyvenime. Šis kūrinys – mano vidinių baimių ir poreikių studija, mano individualumo ir giluminės, moteriškosios energijos paieškos, mano ir mamos santykio atskleidimas.“ (Juta Pranulytė)

Monika Sokaitė
lost in longings for lust
Tekstas: ištrauka iš Germinal Pinalie apsakymo „Epyras“

Dedikacija Martai, Monikai, Diemantei, Jutai ir Agnei

Čia mano meilė ir skausmas
Čia mano raison d’être ir netikrumas
Čia mano adoravimas ir neapykanta
Tai mano Giesmių Giesmė Tau

Ir kaip čia taip išėjo, aš pati nesuprantu, ir tai mane žudo, kaip Britney Spears ir Grafą Montekristą žudė vienatvė.

My loneliness is killing me, I must confess I still believe.

Britney Spears, Baby One More Time

Ma solitude me tue, j’avoue que continue de croire.

Alexandre Dumas, Le Comte de Monte-Cristo

Pijus Džiugas Meižis – eksprimentinės elektroakustinės muzikos kūrėjas ir atlikėjas. Šiemet jis išleido pirmąjį albumą – atmosferinės elektronikos rinkinį „Geografinės būsenos“. Jis įgarsina susikaupimo ir savęs pažinimo valandas.
Neapibrėžtos erdvės, mįslingos ir ūkanotos garsinės tekstūros ir iš jų išnyrančios sintetinės melodijų pynės Pijaus muzikoje iliustruoja nesibaigiantį svyravimą tarp pasąmonės begalybės ir proto kuriamų prasmių.

rugpjūčio 30 LIŠKIAVA

Išplaukia iš Druskininkų laivo prieplaukos Gydyklų parke, šalia restorano Kolonada

Dominykas Digimas
Oscillations
Nors kasdieninė laiko tėkmė mums sudaro nuolatinės kaitos įspūdį, mus supa laike pasikartojantys, nors ir kiek kintantys įvykiai. Vidinės nuojautos, intuicija, poelgiai skirtingose situacijose ir reakcija į jas išlieka ta pati, bet dėl besiplečiančio aplinkos pažinimo vyksta minimali kaita. Periodiškai mes atsiduriame panašiose situacijose, vėl sutinkame tuos pačius žmones. Viskas sukasi ratu, kiekvienas esame savuose virpesiuose.  

Karolina Kapustaitė
This is about our body heat
Karolina Kapustaitė (*1992): „Kiekviena idėja sugeneruoja savo garsų pasaulį, kuriuo dėsningai manipuliuojant atsiveria galimybė sukurti muzikos kūrinį kaip būseną“. Kompozitorės kūriniuose svarbi idėja, dažnai kylanti iš paramuzikinių dalykų ir nulemianti kompozicijos aspektus, taip pat – keistas, savitas skambesys ir simboliai.

„This is about our body heat“ – kūnams, kuriantiems ir radijuojantiems šilumą.

Agnė Mažulienė
Tuo taku 
Tekstas – Marijos Mažulės eilėraščio „Sodas išsišakojančiais takais“ fragmentas

Kūrinys grįstas senojo graikiško labirinto idėja: tai ne daugybės kelių ir klystkelių galvosūkis, bet meditatyvus ėjimas ilgu, dažniausiai apskritimu išdėstytu keliu. Į jį įžengus tenka priimti priekyje laukiantį kelią kaip nepaliekančią pasirinkimų neišvengiamybę. Į šį labirintą „įėję“ kūrinio balsai kanonu atlieka dvigarsius motyvus, judėdami „ryškesniais, vis platesniais lankais“, cikliškai užsipildo ketvirtatoniais ir grįžta į unisoną. Kūrinys reflektuoja begalinių pasirinkimų slepiamos neišvengiamybės iliuziją: „Bet ką tu pasirinksi – nesvarbu, – seniai esi jau ėjęs tuo taku.“

Rytis Mažulis
Ramybė
Tai pirmas R. Mažulio vokalinis kanonas, kuriame panaudojami ketvirtatoniai. Svarbi detalė – kiekvieną garsą čia sudaro dvi dalys: dainavimas ir tylus oro iškvėpimas, arba materiali ir nemateriali pusės. Šios idėjos inspiracija – citata iš „Eneidos“, kurioje poemos herojus nusileidžia į požemių karalystę ir susitinka savo tėvo šešėlį: 

„Triskart, ištiesęs rankas, norėjo apglėbti jo kaklą, / Triskart išsprūdo iš rankų pagaut nesidavęs šešėlis, / Lygiai kaip lengvas vėjo dvelkimas ar sapnas sparnuotas.“ 

(Vergilijus, „Eneida“, VI giesmė, 700–702 eil. Vertė A. Dambrauskas)

Ieva Parnarauskaitė
Landscapes
Šis kūrinys tarsi įkūnija pro automobilio langą lekiančius gamtos vaizdus. Jie, kaip ir muzikinė medžiaga, artėja, tolsta, liejasi, susijungia, išryškėja, išsiskaido. Mirgančiam kraštovaizdžių šokiui akomponuoja pagrindiniai drum and bass žanro elementai: greitas tempas, sinkopuotas ritmas ir bosinės linijos. Kūrinio pabaigoje skamba Tony Colman šio stiliaus dainos „Just one second“ citatos ir  rekompozicija.

Kristupas Bubnelis
Afterglows

virš miesto kybo sakralusis unisonas –
gal tai vigilija, o gal –
nematomas vargonų choras?
jų pustoniais klajojantis fantomas…

bet sraigės ausį užgula burdonas,
padangę skrodžia metronomo kūjis,
ant šalto priekalo sykiu pabyra
atmosferų tūris

ir skyla tuščio kiaukuto našta,
staiga net kurčios sraigės ima šliaužti
(kur link – namo ar iš namų?)
kai sferų gausmą keičia griausmas,

ir trykšta šipuliai sudužusių garsų –
tai kronas savo šešeto vaikų
nužengia iš dausų praryti.
(Kristupas Bubnelis)

Nora Marazaitė
130nm  
Tai ritmų, struktūros ir ansamblio rolių eksperimentas neįprastoje akustikoje, kuri suteikia įdomių muzikinių galimybių ir reikalauja kūrybiškų sprendimų. Kūrinio pagrindas – persipynusios ritminės grupės ir muzikiniai kontrastai, paremti kartojimosi ir pasikartojimo idėja.

Beata Juchnevič
Rauda skerdykloje
„Kartą pamačiau vieną paveikslėlį – jame buvo pavaizduota karvė. Mano žvilgsnį patraukė jos ryškios akys ir rudu kailiu tekanti ašara. Po paveikslėliu buvo parašyta:  „Įsivaizduokite, kad kilometro spinduliu jaučiate savo artimųjų kraujo tvaiką. Kvapas vis stiprėja ir jūs suvokiate, kad esate sekantis.“ Žodžiais negaliu nusakyti šios minties sukeltų jausmų, todėl panorau išreikšti juos kūrinyje.“ (Beata Juchnevič)

Raimonda Žiūkaitė
1000 burnų 
„Kūrinyje styginiams mane domina šių instrumentų lankstumas, platus išraiškų spektras ir galimybės kurti garsines iliuzijas – muzikinį atitikmenį tokios optinėms iliuzijoms kaip autostereogramos (margi raštai, į kuriuos spoksant žvairuojant, iškyla ten „paslėptas“ 3D objektas). Kūrybos procese taip pat pirmąkart išbandžiau harmonines struktūras, sugeneruotas kompiuterinės programos PWGL.“ (Raimonda Žiūkaitė)