DRUSKOMANIJA 2024

Karantinas – metas, kai noksta kūrybos vaisiai

Karantinas – metas, kai noksta kūrybos vaisiai

Įkalinti, nušvitę, nuobodžiaujantys, išradingi – karantino metu žmonės jaučiasi skirtingai. Vieni pasakoja apie iššūkius dirbti trikdžių gausioje namų aplinkoje, kiti džiaugiasi nenukentėjusiu, o gal net išaugusiu produktyvumu. Ramesniu gyvenimo būdu patenkinti ir muzikos kūrėjai – kada, jei ne dabar, tinkamiausios sąlygos atsiduoti kūrybinių idėjų audroms ir jas užfiksuoti penklinėje ar kompiuterio ekrane?

It ankstyvosios braškės, pirmosios kūrybos uogos noksta jau dabar. Iki kovo mėnesio pabaigos „Druskomanija“ kvietė kompozitorius teikti kūrinių eskizus perkusijos ansambliui. Atrinktų eskizų autoriai toliau vystys kūrinių idėjas bendradarbiaudami su atlikėjais – ansambliu „Giunter Percussion“. Jau 25 metus patirties skaičiuojantis, pirmasis Lietuvoje perkusijos ansamblis garsėja atvirumu šiandienos muzikai ir drąsioms idėjoms. „Giunter Percussion“ atrinko penkis konkurso laimėtojus, kurie toliau bendradarbiaus su ansambliu:

Agnė Mažulienė (eskizas)

Mantvydas Leonas Pranulis („Simple Songs“)

Linas Rupšlaukis („Draws Last But Moment“)

Milda Venckutė („Taurus“)

Maggi Wang („Reflection“)

Specialiai „Druskomanijai“ kūrybines jėgas skiria dar keliolika jaunų kompozitorių. Pianistė, šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ vadovė Marta Finkelštein inicijavo moterų patirtims skirtą projektą. Jo idėja – moterų kūrėjų dalinimasis autentiška patirtimi, kuri būtų estetizuotai perteikta žiūrovui. Jau kurį laiką gyvuose, o dabar – ir online susitikimuose kūrybinę sinergiją vysto trys „Synaesthesis“ atlikėjos M. Finkelštein (fortepijonas), Diemantė Merkevičiūtė (smuikas) ir Monika Kiknadzė (altas) ir trys kompozitorės Agnė Matulevičiūtė, Juta Pranulytė ir Monika Sokaitė. Numatytas jų kūrybinės sinergijos rezultatas – moterų patirtis įgarsinantys performatyvūs kūriniai.

Pernai vakarėlį iki paryčių prie didžėjaus pulto užkūręs Deividas Jaroška būsimoje „Druskomanijoje“ atsiskleis kaip elektroakustinės muzikos kūrėjas. Kūrinį elektronikai ir akustiniams instrumentams jis įgyvendins drauge su atlikėjais Lora Kmieliauskaite (smuikas), Dovydu Stalmoku (saksofonas) ir Donatu Butkevičiumi (kontrabosas). Žinant Jaroškos talentą įžiebti šokių aikštelę, galima numanyti, kad būsimas rezultatas taip pat nepaliks abejingų ausų.

Pirmų kartų  „Druskomanijoje“ numatyta ir erdvių plėtra. Žvėryno tiltas – tokiai koncertinei erdvei kūrinį rašo kompozitorė Dainora Aleksaitė. „Už kūrinio Žvėryno tiltui idėją esu dėkinga Jonui Balakauskui. Prieš porą metų bevaikščiojant su juo Vingio parke ir priėjus tiltą, jis pasakė: „O žinai, šitas tiltas skamba“. Jis stuktelėjo raktais į turėklą ir pasigirdo garsas, kuris tapo pirmuoju impulsu parašyti kūrinį“, dalinasi autorė. „Kiek vėliau nusprendžiau įsigyti įvairių rakandų – plaktukų, medinių kotų kirviams ir plaktukams, metalinių grandinių, plastikinių vamzdžių. Juos išmėginau įvairiose tilto vietose. Vieni įrankiai pasiteisino, kitus teko numesti į šalį. Eksperimentuodama atradau dar daugiau naujų garsų ir vietų, kuriomis galima groti. Šiuo metu darbuojuosi su partitūra. Tiltas yra masyvus statinys, tad bandau kiek suprantamiau sudėlioti informaciją atlikėjams. Piešiu žymėjimus įrankiams, pozicijas bei judėjimą erdvėje atlikėjams bei įrankių pozicijas grojant turėklais. Tai gan ilgai užtrunkantis, tačiau be galo įdomus procesas“, apie kūrybą neįprastam instrumentui pasakoja kompozitorė.

Neretai „Druskomanija“ veikia kaip platforma šviežiai susibūrusiems kolektyvams ir akumuliuoja tolesnius bendrus procesus. Festivalis džiaugiasi palaikydamas šiuolaikinės muzikos atlikimo kultūrą Lietuvoje ir suteikia sceną aktualios muzikos entuziastams. Vienas tokių – neseniai susibūręs šiuolaikinės muzikos ansamblis „Artisans“. Būsimoje „Druskomanijoje“ kolektyvas atliks specialiai jam skirtus kūrinius, kuriuos šiuo metu rašo smalsūs ir išradingi jaunieji kompozitoriai.

Nors festivalis skatina naujas patirtis ir pirmus kartus, „Druskomanija“ nebūtų „Druskomanija“ be savų tradicijų. Ilgametis festivalio partneris Šv. Kristoforo kamerinis orkestras kasmet atlieka jauniausių profesionalų – bakalauro studijas baigiančių kompozitorių – muziką. Šiuo metu orkestrui rašo net penki jauni kūrėjai: LMTA bakalaurės Beata Juchnevič ir Ieva Parnarauskaitė bei trys užsienyje įsikūrę kompozitoriai Nora Marazaitė (Glazgas, JK), Kristupas Bubnelis (Londonas, JK) ir Raimonda Žiūkaitė (Vilnius–Zalcburgas, Austrija).

Nors būsimo festivalio datos kol kas tebėra svarstomos, šie meniniai sumanymai bet kuriuo atveju suskambės būsimoje „Druskomanijoje“. Festivalio komanda atidžiai seka rekomendacijas ir tikisi greitu metu informuoti, kada drauge patirsime pirmus kartus

Informaciją sekite:

druskomanija.lt/

facebook.com/Druskomanija/

instagram.com/druskomanija/

Naujausi įrašai

Intensyvi ir veržli energija, trys dienos Druskininkuose, šeši koncertai ir šešiolika premjerų – taip finišavo šiuolaikinės muzikos festivalis “Druskomanija”. Antradienį pirmą kartą atvykęs į Kauną, festivalis savo programą baigė Liškiavos miestelyje netoli Druskininkų.

„Druskomanija“ pernai kvietė išsilaisvinti. Šiemet išsilaisvinti nori brangi Lietuvos sesuo Baltarusija, o laisvę manifestuojantis festivalis nuoširdžiai palaiko kaimynės kelią laisvos šalies link.

Vakar Kauno menininkų namuose nuskambėjo „Druskimanijos“ įžanginė programa, o šiandien festivalis rengia tikrą atidarymo šventę Vilniuje. „The Big Opening“ – Didysis atidarymas – žada kino seansą ir vakarėlį su uždegančia muzika, o rytojaus programa „Crossovers“ stebins žanrų sankirtomis ir pirmu Lietuvoje kūriniu tiltui.